Ακαδημαϊκή μονάδα

Σχολή Επιστημών Υγείας
Τμήμα Ιατρικής
ΠΜΣ Γενική και Εξειδικευμένη Παιδιατρική: Κλινική Πράξη και Έρευνα
Κατεύθυνση Γενική και Εξειδικευμένη Παιδιατρική: Κλινική Πράξη και Έρευνα

Βιβλιοθήκη κατάθεσης

Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης
Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας

Ημερομηνία κατάθεσης

6/12/2023

Έτος εκπόνησης

2023

Τριμελής Εξεταστική Επιτροπή

Φλώρα Mπακοπούλου, Αν. Καθηγήτρια, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ

Eυαγγελία Χαρμανδάρη, Καθηγήτρια, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ

Καλλιόπη Παπουτσάκη, Eιδική Παιδαγωγός, Ε.ΔΙ.Π, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ

Πρωτότυπος Τίτλος

Προφίλ ορμονών φύλου και θυρεοειδικών ορμονών σε εφήβους με μαθησιακές δυσκολίες

Γλώσσες εργασίας

Ελληνικά

Μεταφρασμένος τίτλος

Sex and thyroid hormones in adolescents with learning difficulties

Περίληψη

Ελληνικά:

ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Με βάση την υπάρχουσα βιβλιογραφία επιβεβαιώνεται η ύπαρξη συσχέτισης των ορμονών του φύλου και των θυρεοειδικών ορμονών με τις νοητικές λειτουργίες. Ανεπαρκή δεδομένα ανευρίσκονται για τις συσχετίσεις των παραπάνω παραγόντων σε εφήβους, αλλά και σχετικά με το αν αυτές συσχετίζονται με μαθησιακές δυσκολίες και το πως αποτυπώνονται στη σχολική επίδοση.

ΣΚΟΠΟΣ: Η παρούσα μελέτη αποσκοπούσε στη διερεύνηση τυχόν διαφορών στο προφίλ των ορμονών του φύλου και των θυρεοειδικών ορμονών μεταξύ εφήβων με μαθησιακές δυσκολίες και εφήβων αντίστοιχης ηλικίας και φύλου, χωρίς ιστορικό μαθησιακών δυσκολιών.

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ: To δείγμα επιλέχθηκε από τη Μονάδα Αξιολόγησης και Πιστοποίησης Μαθησιακών Δυσκολιών Εφήβων 11-17 ετών του Ειδικού Κέντρου Εφηβικής Ιατρικής, της Α’ Παιδιατρικής Κλινικής, Ιατρικής Σχολής, Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, στο νοσοκομείο Παίδων «Η Αγία Σοφία». Πρόκειται για συγχρονική μελέτη, κατά την οποία συλλέχθηκαν δημογραφικά δεδομένα, στοιχεία από το ατομικό ιστορικό, το νοητικό επίπεδο, επίπεδα ορμονών φύλου και θυρεοειδικών ορμονών. Πραγματοποιήθηκε επεξεργασία των παραπάνω δεδομένων με το στατιστικό πρόγραμμα SPSS, v26. ώστε να ανευρεθούν πιθανές συσχετίσεις.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ: Στην παρούσα μελέτη, επανελέγχθηκε η αυξημένη πιθανότητα για ειδική μαθησιακή διαταραχή (ΕΜΔ) στα άρρενα άτομα, και αυξημένη συννοσηρότητα με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ). H FT4 είχε διάμεση τιμή 13,9 pmol/L σε έφηβους χωρίς ΕΜΔ και 14,67 pmol/L σε εκείνους με ΕΜΔ, όμως οι παραπάνω διαφορές δεν ήταν στατιστικά σημαντικές. Ως προς την TSH η διάμεσος στους μαθητές χωρίς ΕΜΔ ήταν 1,7 μIU/mL ενώ σε αυτούς με ΕΜΔ ήταν 2,09 μIU/mL. Αντίστοιχα, μη στατιστικά σημαντικά αποτελέσματα ανευρέθηκαν για τις ορμόνες του φύλου που εξετάστηκαν.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ: Δεν κατέστη δυνατό να ανιχνευτούν στατιστικά σημαντικές διαφορές ανάμεσα στις μελετώμενες ορμόνες γεγονός που μπορεί να αποδοθεί σε περιορισμούς της μελέτης. Διενέργεια περισσότερης έρευνας για την ταυτοποίηση παραγόντων που διαφοροποιούνται μεταξύ εφήβων με ή χωρίς μαθησιακές δυσκολίες, θα συμβάλλει στην αναγνώριση των παθογενετικών μηχανισμών των διαταραχών αυτών.

Αγγλικά ή άλλη γλώσσα:

BACKGROUND: The relationship of sex and thyroid hormones with cognitive functions has been widely investigated during the last decades. However, further research is required to explore potential associations of these factors with learning difficulties in adolescent populations.

ΑΙΜ: This cross-sectional study aimed to examine potential differences in the concentrations of sex and thyroid hormones between adolescents with or without Learning Difficulties (LD).

METHODOLOGY: The sample was selected from the Unit for Assessment of Adolescent Learning Difficulties of the Center for Adolescent Medicine of the First Department of Pediatrics, Medical School, National and Kapodistrian University of Athens, at the Aghia Sophia Children’s Hospital. Demographic data, medical history, cognitive level, concentrations of sex hormones and thyroid hormones were collected and analyzed using the statistical program SPSS, version 26.

RESULTS: There was increased likelihood of learning difficulties in male subjects and higher comorbidity with attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD). The median FT4 levels were 13.9 pmol/L in adolescents without LD and 14.67 pmol/L in those with LD. The median TSH levels were 2.09 μIU/mL in students without LD and 1.7 μIU/mL in those with LD (p>0.05). The detected differences in sex hormones (estradiol, testosterone, FSH, LH) were not statistically significant.

CONCLUSION: It was not possible to detect statistically significant differences in the studied hormones between adolescents with or without LD, which may be attributed to limitations related to the sample size and the type of the study. Further research is needed to identify hormonal fluctuations and their potential contribution to the pathogenesis of LD.

Κύρια θεματική κατηγορία

Επιστήμες Υγείας

Λέξεις-κλειδιά

Ελληνικά:
Mαθησιακές δυσκολίες, Eιδικές μαθησιακές διαταραχές, Έφηβοι, Οιστρογόνα, Τεστοστερόνη, θυροξίνη, TSH, νοητική λειτουργία

Αγγλικά ή άλλη γλώσσα:
Estrogens, Testosterone, Thyroxine, TSH, Cognitive function, Special learning difficulties

Αριθμός σελίδων

96

Ευρετήριο

Όχι

Αρ. σελίδων ευρετηρίου

Εικονογραφημένη

Όχι

Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών

86

Ψηφιακά Αρχεία

Πρόσβαση από 06/06/2024

Μόνιμη διεύθυνση

https://pergamos.lib.uoa.gr/uoa/dl/object/2967534

Δημοσίευση

Chousou_Theodora_Dimosieysi