Ακαδημαϊκή μονάδα

Σχολή Επιστημών Υγείας
Τμήμα Ιατρικής
ΠΜΣ Γενική και Εξειδικευμένη Παιδιατρική: Κλινική Πράξη και Έρευνα
Κατεύθυνση Γενική και Εξειδικευμένη Παιδιατρική: Κλινική Πράξη και Έρευνα

Βιβλιοθήκη κατάθεσης

Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης
Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας

Ημερομηνία κατάθεσης

16/12/2024

Έτος εκπόνησης

2024

Τριμελής Εξεταστική Επιτροπή

Ζαρταλούδη Αφροδίτη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Νοσηλευτικής, ΠΑΔΑ

Κουτελέκος Ιωάννης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, ΠΑΔΑ

Σολδάτου Αλεξάνδρα, Καθηγήτρια, Τμήμα Ιατρικής, ΕΚΠΑ

Πρωτότυπος Τίτλος

Αγχώδεις διαταραχές και επίπεδα αυτοεκτίμησης παιδιών του Δημοτικού

Γλώσσες εργασίας

Ελληνικά

Μεταφρασμένος τίτλος

Anxiety disorders and self-esteem levels of primary school children

Περίληψη

Ελληνικά:

ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η παιδική ηλικία αποτελεί καθοριστική περίοδο στην ανάπτυξη ενός ατόμου. Οι αγχώδεις διαταραχές στην σύγχρονη εποχή βρίσκονται στο προσκήνιο, αφού ένας τεράστιος αριθμός παιδιών και εφήβων ταλανίζεται από αυτές. Η αυτοεκτίμηση προάγει την ψυχική ευεξία και αποτελεί μια προστατευτική ασπίδα απέναντι στην εμφάνιση αγχωδών διαταραχών.

ΣΚΟΠΟΣ: Η παρούσα μελέτη αποσκοπεί στο να διερευνηθεί η συσχέτιση μεταξύ του επιπέδου αυτοεκτίμησης με την συχνότητα εμφάνισης συμπεριφορών / συμπτωμάτων που συνάδουν με Αγχώδεις διαταραχές σε παιδιά ηλικίας 9-12 ετών που φοιτούσαν στη ∆΄, Ε΄ και Στ΄ τάξη δημοσίων δημοτικών σχολείων της επαρχίας Λάρνακας της Κύπρου. Επιμέρους στόχοι είναι η διερεύνηση ενδεχόμενων συσχετίσεων μεταξύ των μεταβλητών αυτών με τα κοινωνικοδημογραφικά χαρακτηριστικά των μαθητών καθώς και με την αναφερόμενη από τον δάσκαλό τους σχολική επίδοση.

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ: Σε 249 μαθητές χορηγήθηκε (α) Ερωτηματολόγιο κοινωνικόδημογραφικών χαρακτηριστικών, (β) Κλίμακα Αυτοεκτίμησης του Rosenberg, (γ) Κλίμακα παιδικού άγχους (SCAS) και στους εκπαιδευτικούς των μαθητών δόθηκε ερωτηματολόγιο αξιολόγησης της σχολικής επίδοσης για τον κάθε μαθητή ξεχωριστά.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ: Ο προστατευτικός ρόλος της αυτοεκτίμησης στην ανάπτυξη αγχωδών διαταραχών (p<0.001) και αισθημάτων μοναξιάς αλλά και η θετική επίδραση που ασκεί στην σχολική επίδοση επιβεβαιώθηκε μέσα από την μελέτη. Εκτός αυτού τα υψηλά επίπεδα αυτοεκτίμησης συσχετίστηκαν με μειωμένα αισθήματα μοναξιάς (p= 0.001), με αυξημένη σχολική επίδοση (p= 0.020) και με μεγαλύτερη ικανοποίηση από τη βοήθεια του δασκάλου (p= 0.001). Επιπρόσθετα κορίτσια είχαν συχνότερες συμπεριφορές αγχώδους διαταραχής συγκριτικά με τα αγόρια (p =0.028), ειδικά διαταραχές πανικού, αγοραφοβίας (p= 0.020), ειδικές φοβίες (p= 0.012) και άγχους αποχωρισμού (p= 0.005). Ενδιαφέρον αποτελεί και το εύρημα της μελέτης ότι το εντονότερο αίσθημα μοναξιάς στο σχολείο σχετιζόταν με αυξημένη εμφάνιση αγχωδών διαταραχών (p<0.001). Επίσης, βρέθηκε ότι οι μαθητές μεγαλύτερης ηλικίας εμφάνισαν λιγότερο συχνά συμπεριφορές αγχώδους διαταραχής (p= 0.002). Επίσης, τα παιδιά με περισσότερα αδέρφια σε μία οικογένεια επέδειξαν μειωμένη επίδοση του στο σχολείο (p= 0.001). Τέλος, φαίνεται πως η βελτιωμένη σχολική επίδοση σχετίστηκε σημαντικά με λιγότερες κοινωνικές φοβίες (p= 0.048). Τα παιδιά που λάμβαναν παράλληλη στήριξη εμφάνισαν μειωμένη επίδοση στο σχολείο (p<0.001).

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ: Οι αγχώδεις διαταραχές που εμφανίζονται σε μικρή ηλικία συνδέονται με την εμφάνιση ψυχικών διαταραχών στην ενήλικη ζωή. Η προαγωγή της αυτοεκτίμησης στην παιδική ηλικία είναι πολύ σημαντική αφού μπορεί να συμβάλει στην προάσπιση της ψυχικής υγείας. Η αυξημένη συχνότητα εμφάνισης των αγχωδών διαταραχών στην σύγχρονη κοινωνία, καθιστά αναγκαία τη συνεχή ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των δασκάλων, των γονέων και γενικότερα όλων των επαγγελματιών που έρχονται σε συχνή επαφή µε τα παιδιά σχετικά με στρατηγικές πρόληψης και παρεμβάσεις διαχείρισης.

Αγγλικά ή άλλη γλώσσα:

INTRODUCTION: There is no doubt that childhood is a crucial period in an individual’s development. Anxiety disorders are at the forefront in modern times, as a vast number of children and adolescents struggle with them. Self-esteem promotes mental well-being and acts as a protective shield against the occurrence of anxiety disorders.

AIM: The present study aims to investigate the correlation between self-esteem levels and the frequency of behaviors or symptoms consistent with anxiety disorders in children aged 9–12 years attending the 4th, 5th, and 6th grades of public primary schools in the Larnaca district of Cyprus. Secondary objectives include exploring potential associations between these variables and the students’ sociodemographic characteristics, as well as their academic performance as reported by their teachers.

METHODOLOGY: A total of 249 students were administered (a) a Socio-demographic Characteristics Questionnaire, (b) the Rosenberg Self-Esteem Scale, (c) the Spence Children’s Anxiety Scale (SCAS), and the teachers of the students were given a questionnaire to assess the academic performance of each student individually.

RESULTS: The protective role of self-esteem in the development of anxiety disorders (p<0.001) and feelings of loneliness, as well as its positive effect on academic performance, was confirmed through the study. Additionally, high levels of self-esteem were associated with reduced feelings of loneliness (p=0.001), increased academic performance (p=0.020), and greater satisfaction with teacher support (p=0.001). Furthermore, girls exhibited anxiety-related behaviors more frequently than boys (p=0.028), especially in cases of panic disorders, agoraphobia (p=0.020), specific phobias (p=0.012), and separation anxiety (p=0.005). Another noteworthy finding of the study was that greater feelings of loneliness at school were related to an increased occurrence of anxiety disorders (p<0.001). Additionally, older students were found to exhibit anxiety-related behaviors less frequently (p=0.002). Children from families with more siblings showed lower academic performance (p=0.001). Finally, improved academic performance was significantly associated with fewer social phobias (p=0.048). Children receiving parallel support exhibited lower academic performance (p<0.001).

CONCLUSIONS: Anxiety disorders that emerge at a young age are linked to the development of mental health disorders in adulthood. Promoting self-esteem in childhood is crucial as it can contribute to safeguarding mental health. The increased prevalence of anxiety disorders in modern society makes it essential to provide continuous education and raise awareness among teachers, parents, and all professionals who frequently interact with children, regarding prevention strategies and management interventions.

Κύρια θεματική κατηγορία

Επιστήμες Υγείας

Λέξεις-κλειδιά

Ελληνικά:
Αγχώδεις διαταραχές, Αυτοεκτίμηση, Παιδιά, Σχολική επίδοση

Αγγλικά ή άλλη γλώσσα:
Anxiety disorders, Self-esteem, Children, School performance

Αριθμός σελίδων

130

Ευρετήριο

Ναι

Αρ. σελίδων ευρετηρίου

7

Εικονογραφημένη

Όχι

Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών

232

Ψηφιακά Αρχεία

Έχει κατατεθεί το πλήρες κείμενο σε μορφή PDF

Μόνιμη διεύθυνση

https://pergamos.lib.uoa.gr/uoa/dl/object/3446739

Δημοσίευση

Υπό δημοσίευση στο Περιοδικό “Περιεγχειρητική Νοσηλευτική”