Ακαδημαϊκή μονάδα

Σχολή Επιστημών Υγείας
Τμήμα Ιατρικής
ΠΜΣ Γενική και Εξειδικευμένη Παιδιατρική: Κλινική Πράξη και Έρευνα
Κατεύθυνση Γενική και Εξειδικευμένη Παιδιατρική: Κλινική Πράξη και Έρευνα

Βιβλιοθήκη κατάθεσης

Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης
Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας

Ημερομηνία κατάθεσης

07/10/2024

Έτος εκπόνησης

2024

Τριμελής Εξεταστική Επιτροπή

Παναγιώτα Περβανίδου, Καθηγήτρια, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ

Αθανάσιος Μίχος, Καθηγητής, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ

Αργύριος Ντινόπουλος, Καθηγητής, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ

Πρωτότυπος Τίτλος

Πως επηρέασε η κρίση του κορωνοϊού covid19 τις παραμέτρους της συμπεριφοράς και του συναισθήματος σε παιδιά και εφήβους με ΔΕΠΥ και μαθησιακές δυσκολίες

Γλώσσες εργασίας

Ελληνικά

Μεταφρασμένος τίτλος

Daily behaviors, worries and emotions in children and Adolescents with ADHD and learning difficulties during the Covid-19 pandemic

Περίληψη

Ελληνικά:

ΕΙΣΑΓΩΓH: Η πανδημία του COVID-19 αποτέλεσε μία από τις σημαντικότερες προκλήσεις της σύγχρονης εποχής για τον τομέα της υγείας, καθώς χρειάστηκε να γίνουν άμεσα και ουσιαστικά βήματα για τον περιορισμό της και τη διαφύλαξη της δημόσιας υγείας στον βαθμό του δυνατού. Εκτός της υγείας, όμως, άφησε το στίγμα της σε κάθε τομέα της ανθρώπινης δραστηριότητας, συμπεριλαμβανομένης και της εκπαίδευσης. Οι μαθητές κάθε ηλικίας και βαθμίδας χρειάστηκε να αντιμετωπίσουν σημαντικές προκλήσεις. Μεταξύ αυτών, οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και ΔΕΠΥ βρέθηκαν σε μία δύσκολη θέση, καλούμενοι να διαχειριστούν, μεταξύ άλλων, και δυσκολίες σε επίπεδο συμπεριφοράς και συναισθήματος.

ΣΚΟΠΟΣ: Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν η διερεύνηση των επιπτώσεων της κρίσης του κορωνοϊού SARS-CoV-2 σε συμπεριφορικές και συναισθηματικές παραμέτρους σε παιδιά και εφήβους με ΔΕΠΥ και μαθησιακές δυσκολίες.

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ: Συνολικά 101 παιδιά, 5-18 ετών, συμπεριλήφθηκαν στη μελέτη, 63 (44 αγόρια) από τα οποία διαγνώστηκαν με ΔΕΠΥ και μαθησιακές δυσκολίες (ΔΕΠΥ/ΜΔ) ενώ 38 ήταν τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά (19 αγόρια). Χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο CRISIS για γονείς / φροντιστές. Το ερωτηματολόγιο συμπληρώθηκε κατά την πρώτη εθνική απαγόρευση κυκλοφορίας (lockdown) στην Ελλάδα και τα δεδομένα αναφέρονταν σε δύο χρονικά σημεία: 3 μήνες πριν και τις τελευταίες 2 εβδομάδες.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ: Σημαντική επιδείνωση των συμπτωμάτων «Συναισθήματα/Ανησυχίες (Emotions-Worries, EW)» παρατηρήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας στην ομάδα ελέγχου (2,62 ± 0,16 έναντι 2,83 ± 0,18, p <0,001). Δεν παρατηρήθηκαν ανάλογες διαφορές στην ομάδα ΔΕΠΥ: 3,08±0,25 v.s. 3,12±0,29, p=0,12. Η παροχή εκπαίδευσης και υποστήριξης δραστηριοτήτων σχετιζόταν με την αύξηση του EW πριν από την κρίση. Στα παιδιά με ΔΕΠΥ/ΜΔ, η ανώτερη εκπαίδευση των γονέων και η μικρότερη ηλικία του παιδιού σχετίζονταν με αυξημένα συμπτώματα EW. Σε ολόκληρη την ομάδα, προηγούμενες καταστάσεις ψυχικής υγείας, αυξανόμενο άγχος λόγω περιορισμών και αυξημένες ανησυχίες που σχετίζονται με την COVID-19 συνδέθηκαν θετικά με τα συμπτώματα EW κατά τη διάρκεια της κρίσης. Μικρότερη επίδραση στις σχέσεις με φίλους και λιγότερη μείωση της επαφής με άτομα εκτός σπιτιού σχετίζονταν αρνητικά με το EW κατά τη διάρκεια της κρίσης.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ: Η μελέτη αποκάλυψε συγκεκριμένες παραμέτρους που επηρέασαν αρνητικά τις συναισθηματικές και συμπεριφορικές μεταβλητές των παιδιών με ΔΕΠΥ και μαθησιακές δυσκολίες.

Αγγλικά ή άλλη γλώσσα:

BACKGROUND: The COVID-19 pandemic has been one of the most important challenges of the modern era for the health sector, as immediate and substantial steps had to be taken to contain it and preserve public health to the extent possible. Apart from health, however, it left its mark in every field of human activity, including education. Students of all ages and grades had to face significant challenges. Among them, students with learning difficulties and ADHD found themselves in a difficult position, being asked to manage, among other things, behavioral and emotional difficulties.

AIM: The aim of the present study was to investigate the effects of the coronavirus crisis on behavioral and emotional parameters in children and adolescents with ADHD and learning difficulties.

METHODOLOGY: A total of 101 children, 5-18 years old, were included in the study, 63 (44 boys)of whichwere diagnosed with ADHD and learning difficulties (ADHD/LD) and 38 were healthy children (19 boys). The CRISIS questionnaire for parents / caregivers was used. The questionnaire was completed during the first national lockdown in Greece and the data referred to two time-points: 3 months before, and the past 2 weeks.

RESULTS: A significant deterioration in the “Emotion/Worries (EW)” symptoms wasobserved during the pandemic in the control group (2.62 ± 0.16 v.s. 2.83 ± 0.18, p <0.001). No such differences were noted in the ADHD group: 3.08±0.25 v.s. 3.12±0.29, p=0.12. Provision of educational and activities support was related to increased EW before the crisis. In ADHD/LD children, higher parental education and child’s younger age were related to increased symptoms of EW. In the entire group, previous mental health conditions, increasing stress due to restrictions, and increased COVID -related worries were positively associated with the EW symptoms during the crisis. Less affected relations with friends and less reduction in contact with people outside the home werenegatively related with EW during the crisis.

CONCLUSIONS: The study revealed specificparameters that negatively affected the emotional and behavioral variables of children with ADHD and learning difficulties.

Κύρια θεματική κατηγορία

Επιστήμες Υγείας

Λέξεις-κλειδιά

Ελληνικά:
ΔΕΠΥ, Μαθησιακές δυσκολίες, COVID-19, Κρίση, Συναισθήματα/Ανησυχίες, Καθημερινή συμπεριφορά

Αγγλικά ή άλλη γλώσσα:
ADHD, Learning difficulties, COVID-19, CRISIS, Emotion/Worries, Daily behaviour

Αριθμός σελίδων

89

Ευρετήριο

Όχι

Αρ. σελίδων ευρετηρίου

Εικονογραφημένη

Ναι

Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών

173

Ψηφιακά Αρχεία

Έχει κατατεθεί το πλήρες κείμενο σε μορφή PDF

Μόνιμη διεύθυνση

https://pergamos.lib.uoa.gr/uoa/dl/object/3419136

Δημοσίευση

Pappa_Theodora_Dimosieysi